Sider

fredag den 29. januar 2021

Q&A 2021: Amager Bryghus

Året er nyt, spørgsmålene er nogenlunde de samme som de plejer, men afspejler tiden vi lever i. Denne gang er det Henrik Papsø fra Amager Bryghus, der svarer.

1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2020?
2020 har virkelig været en roller coaster for Amager Bryghus. Som altid var starten på året langsom, men netop som vi skulle til at geare op til foråret og pumpe fadøl ud til barerne, blev vi ramt af Corona-hammeren. Normalt er ca. 50% af vores produktion fadøl, og det marked forsvandt overnight. Som i fuldkommen. Og det samme gjorde næsten al eksport, for nedlukningerne ramte jo store dele af verden samtidig. Så i løbet af en uge, mistede vi vel omkring 70% af vores omsætning. Det var noget af et chok, og en intern nødplan blev iværksat, hvori forlængede kreditter bl.a. blev forhandlet på plads og en hjemsendelse af et par medarbejdere blev nødvendigt for en periode. Heldigvis hjalp folketingets hjælpepakker nok til, at vi kunne beholde skindet på næsen. Da restriktionerne så gradvist blev løftet hen over sommeren, stod vi så til gengæld i den paradoksale situation, at ALLE ville have øl – og det naturligvis samtidigt. Pludselig kom der ordrer, også fra udenlandske kunder, som vi ikke havde hørt fra i årevis. Og lige der i et par måneder kunne vi have solgt alt øl to gange – mindst. Men det var med at nyde de gode tider, for som alle ved, så varede de ikke ved, og året endte i endnu en runde nedlukninger med de konsekvenser, det nu har.

Heldigvis er Amager Bryghus et velkonsolideret bryggeri, som ikke så let bliver væltet af pinden. Vi agerer økonomisk konservativt, så der stod heldigvis ikke et kobbel af bidske kreditorer parat til at flå halsen op på os. Derfor er vi her endnu, og det har vi til hensigt at blive ved med at være.

2: Hvad var det bedste ved 2020 for bryggeriet?
De døde perioder under Coronaen har givet os tid til at indkøre vores nye dåsetapper i ro og mag. Det betød, at vi havde nye og friske dåser klar netop som efterspørgslen satte ind igen. Og her kunne vi konstatere, at det nye format var populært fra day one – godt hjulpet på vej af vores illustrators - Simon Hartvig Daugaards – markante streg, som gør sig endnu bedre på den større flade, som dåserne tilbyder.

Et andet projekt, som vi fik bedre tid til, var vores fadlagrede øl, som vi fik kælet lidt ekstra for, hvilket virkelig gav pay-off i en særdeles positiv modtagelse fra kunderne, både af den nye Outlaws-serie, og så ikke mindst årets udgave af Double Black Mash og de nye varianter heraf. Bourbon-udgaven af DBM er lige nu den næstbedst ratede danske øl på Untappd – ever. Og beerbloggers.dk udnævnte serien til årets danske øludgivelse. Så det er da lidt af en tillids- og kærlighedserklæring.

Allerbedste oplevelse var dog, at bryghusets bedste støtter, rykkede endnu tættere om bryggeriet. Selv om vores release-arrangementer blev knastørre salgsdage blottet for hygge og smagsprøver, så kom der stadig mange mennesker. Og mange af dem sagde direkte, at de havde taget den lidt større tegnebog med, alene for at støtte os i svære tider. Også i bryghusshoppen til daglig er kunderne blevet flere og hyppigere. Og mange af dem er uhyre bevidste forbrugere, som ved at ingen virksomhed overlever hårde tider uden kundegrundlag. Det har været fantastisk og hjertevarmende at opleve en så direkte støtte. Vi har fantastiske privatkunder – og tak for dem!

3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2021?
Normalt håber man jo på vækst og bedre tider, men konkret her og nu, så må barometeret være sat på overlevelse. Mange har haft en naiv opfattelse af, at ved nytår 2021, så forsvandt alle udfordringer som ved et trylleslag og verden blev igen smuk og rar. Lad os sige det, så det ikke kan misforstås: også 2021 bliver op ad bakke, og der skal virkelig knokles igennem for føden og for overlevelsen. Den benhårde konkurrencesituation i branchen er jo stort set uændret, og selv om nogle få bryggerier er bukket under, så vil situationen også EFTER coronaen være, at ølverdenen er karakteriseret ved ekstrem overkapacitet på et marked, hvor producenterne efter vores opfattelse er alt, alt for optimistiske med hensyn til, hvor meget specialølsmarkedet vækster – og i hvilken fart. Og dem som vi små skal stjæle markedsandele fra har altså nogle helt, helt anderledes markedsføringsbudgetter, hvor vi bare slet ikke kan være med. Og med et stort set åbent marked er, vore konkurrenter jo ikke bare danske bryggerier. Det er hele verden, hvor den samme overoptimisme tilsyneladende hersker.

4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2021?
Se også spm. 3 – vores udfordring er den samme for de fleste andre bryggerier. Vi er glade for at kunne overleve ved den størrelse, vi har nu. Mange bryggerier, som har investeret i ekstrem ny kapacitet vil løbe ind i store udfordringer, hvis fuld udnyttelse af kapaciteten er den forretningsmodel, som deres overlevelse er baseret på. Vi ser allerede nu såkaldte mikrobryggerier smide produkter på markedet til noget, der ligner de rene dumpingpriser i ren desperation over bare at have noget i tankene.

5: Hvem fortjener et skulderklap?
Det gør vores solide og uhyre trofaste bagland, som bliver ved med at købe Amager, fordi de ved, at vi sjældent skuffer dem. Som målrettet går efter vores produkter på butikshylderne eller som gang på gang tropper op i al slags vejr og gider stå i kø på bryghuset, når vi frigiver nye øl. De som forstår, at et lille bryghus overlever ikke på ros alene, der skal omsætning i kassen. Lokalpatriotismen er stærk på Amager, og det er i sandhed noget vi oplever og er dybt taknemmelige for.