søndag den 3. januar 2016

Svar til "Carlsberg satser på svinedyr øl til Michelin-restauranter"

Nedenstående er et hurtigt svar og en stribe støtanker i forlængelse af denne artikel på Børsens hjemmeside. Den bør læses før du går i gang med nedenstående. 

Der bliver virkeligt sparket med træskostøvler i Carlsbergs udmelding om, at de vil have Jacobsen ind på landets Michelinrestauranter. Det er brutalt og naivt på en og samme tid. Prisen er skruet op, umiddelbart ikke med andet formål, end at det økonomisk skal kunne betale sig, at sælge øl til maden. 

”…øllen naturligvis i høj grad skal sælges på grund af smagen, men især også grundet snobeffekten.” 

Snobeffekt? 

Tricket, som vinen har lavet, er, at den er startet fra toppen med paver, grever og baroner, som har haft råd til at drikke den siden tidernes morgen. Det har fået så meget snobeffekt, at selv bryggeriarbejdere nu drikker vin. Den effekt vil vi også gerne opnå med den her særlige type øl”. 

Jeg tror aldrig, at jeg har sat tænderne i et glas vin fordi det var en drik for grever og baroner. Det samme gælder øl. Hvad end man drikker, så må det formodes, at man drikker det af lyst og i restaurantsammenhæng med henblik på, at komplementere retten man har stående foran sig. Uden at være synderligt restaurantkyndig, vil jeg mene, at den gode tjeners rolle er at hjælpe gæsten med at udvælge drikkevarer, der netop komplementerer maden. 

Det er meget få fadlagrede øl på den anden side 10%, jeg kan komme i tanke om, der ville komplementere et måltid, eller fungere som en subtil sidevogn, hvis rolle bare er, at understøtte måltidets kvaliteter. Selvfølgelig alt efter fadlagringen, men som regel er dette meget kraftige øl, der kommer med en masse bulder og brag. Til dessert? Helt sikkert en mulighed! Til en tallerkenfuld gode råvarer tilberedt for at fremhæve de enkeltes smage og kvaliteter? Jeg kan ikke se det fungere! 

At øllet så oven i købet ikke skal have en holdbarhedsdato, fordi det er fadlagret, konflikter også med den gængse betragtning, at man skal være varsom med at lagre fadlagret øl. (Se evt. denne artikel fra Craft Beer & Brewing

Det der irriterer mig mest ved artiklen er, at Jacobsen synes at gå fuldstændig hen over hovedet på både tjenerne og slutbrugernes ønsker. Vi vil lave dette produkt til dette segment, færdig. Hvis det ikke lykkedes, så er det sommeliererne der er låste! Jeg håber og tror, at sommelierer kan tænke selv, og selvstændigt vælger en vare grundet dens kvaliteter og muligheder, ikke fordi de bliver dunket i hovedet af Jacobsen. 

Når jeg læser artiklen, så lyder det for mig som noget, der er udtalt af markedsføringsafdelingen og ikke af brygmesteren. Hvis det er sådan her, at Jacobsen ønsker at arbejde med mad & øl, så synes jeg det er håbløst uelegant. At ville sælge noget på snobeffekten lyder som lige så dumt som når man sælger lyserøde champagneflasker og spiritusflasker smurt ind i similisten til overpris i VIP-loungen på et provinsdiskotek. Hvis missionen lykkedes for dem, så er det et fald fra Michelinstjernerne i min måde, at anskue restauranterne på.