tirsdag den 21. februar 2017

Interview: Emil Rosendahl Jensen om opstarten af BRAW

 
I starten af december lancerede Nørrebro Bryghus sin nye produktlinje BRAW. Det er efterhånden ikke unaturligt, at et bryggeri har op til flere produktlinjer, derfor tænkte jeg, at det kunne være interessant, at høre nogle af de tanker, der ligger bag behovet for et nyt brand. Det ville Emil Rosendahl Jensen, der er brygger på Nørrebro Bryghus heldigvis gerne fortælle om. 

Det oplagte spørgsmål at starte med, var at skære lige ind til benet og spørge: Hvorfor har Nørrebro Bryghus behov for et nyt brand? 

Nørrebro Bryghus blev etableret i 2003 og har alle årene kørt med produkter som New York Lager, Ravnsborg Rød, Bombay Pale Ale mfl. i Nørrebro-serien. Hele universet/designet omkring Nørrebro Bryghus er særdeles godt kendt, og fungerer rigtig godt mange steder, men er samtidig også så etableret et brand så det for nogle kundegrupper ikke er specielt nok. Med den udvikling, der finder sted på ølmarkedet, er vi hos Nørrebro Bryghus også nødt til, at forny os og gøre os selv interessante for kundegrupper som vi normalt ikke rammer med vores Nørrebro-serie. Vi skal selvfølgelig fortsat udbygge/udvide vores serie af produkter i Nørrebro Bryghus universet, men vi mener samtidig også, at vi med BRAW (som sub-brand til Nørrebro Bryghus) kan være med til at sikre, at vi er innovative/spændende/hippe for markedet. Det sikrer samtidig, at vi har flere ben at stå på. Hvor Nørrebro Bryghus produkter henvender sig til et bredere udsnit af kunder, sikrer BRAW, at vi når ud til ølbarer, Michelin-restauranter mm. som vi ellers ikke har haft så godt fat i. Når det er sagt, så er BRAW også ambitionen om at få et frirum til at eksperimentere/lege mere med nye øltyper og ingredienser uden nogle former for restriktioner eller grænser”. 
Alt øl fra Braw bliver flasket og tappet på bryggeriet i Ryesgade på Nørrebro. Det er en vigtig del af historiefortællingen, at al øllet er brygget lokalt på Nørrebro og samtidig er 100% økologisk, håndtappet og håndetiketteret. Bryganlægget på Nørrebro er på 1000l og der er en god grund til, at man benytter det og ikke bryggeriets større anlæg i Hedehusene. ”Tanken med BRAW er netop at brygge det på et mindre setup som på Nørrebro. Vi er ikke interesserede i at smide det afsted i kæmpe mængder, men vil bare gerne have et output for vores mere eksperimenterende idéer”. 

Hvad er det så, at BRAW skal kunne som man ikke kan med brandet Nørrebro Bryghus? ”Som beskrevet ovenfor, så skal BRAW være med til at sikre, at vi når ud til kunder som vi ikke tidligere har haft succes med at nå. BRAW kommer både på flasker og KeyKegs. Flaskerne bliver primært solgt til finere restauranter og fede profilsteder, hvor fustagerne primært bliver solgt til ølbarer. Nørrebro Bryghus serien er for nogle kundegrupper ikke speciel nok, mest af alt fordi det har været på markedet en del år efterhånden, og fordi den i nogen udstrækning er tilgængelig i detail. BRAW bliver udelukkende et restaurationsprodukt, der produceres i begrænsede mængder, hvilket gør det super unikt for de steder, som ønsker noget helt særligt. Vi har skabt et univers, som er uprætentiøst og ligetil. Vi ville fra start gerne skabe en vibe, der minder om at træde ind på en bodega og få serveret en Michelin-middag”. 
Ovenstående svar giver også halvt om halvt svar på mit spørgsmål om, hvor langt BRAW skal nå ud. ”BRAW er tiltænkt at skulle leve i Københavnsområdet på højprofilerede steder samt steder man forventer at få en god øl. Vores eget bryghus har nogle af BRAW varianterne på fad, men flaskerne bliver kun solgt til udvalgte restauranter, barer og specialbutikker. På sigt kunne man godt forestille sig en form for eksport men ikke til en begyndelse”. 

BRAW kommer til at fungere som en blanding af en legeplads og et øllaboratorium, hvorfra man vil sende nye produkter på gaden i en lind strøm. I udgangspunktet vil man ikke arbejde med et fast sortiment, men skulle det vise sig, at man rammer en populær variant, så udelukker Emil Rosendahl Jensen ikke, at man brygger den igen. 

Ambitionen er, at BRAW i gennemsnit kommer til at lancere et nyt produkt på fad hver uge og en ny variant på flaske en gang om måneden. Om det holder stik og hvad de sender ud, kan man holde sig opdateret med ved at følge BRAW på Facebook.