fredag den 28. december 2018

Stovts nytårstale 2018

Så kom det så vidt: 2018 er blevet drukket ud, og der er nu blevet tid til at knappe op for 2019 og se, hvad der kommer i glasset.

Om et par uger fylder Stovt 10 år. Det er en voldsom alder i ølverdenen. Normalt gemmer jeg taksigelserne væk i bunden af nytårstalen, men det synes på sin plads at trække dem op i toppen denne gang, og sige et stort tak til alle, der igennem årene har fulgt med og bidraget. Tak til jer, der læser med - tak til jer, der gider bidrage til debatten – og tak til alle de bryggerier, der igennem årene har bidraget med svar, indbydelser, tid, tålmodighed, øl og imødekommenhed. Det kan efterhånden lyde som en slidt joke fra en gammel ridset plade, men det havde ikke været det samme uden jer.

2018 blev på mange måder et realiteternes år. De økonomiske realiteter har året igennem fyldt godt op i landskabet. De stores opkøb er ikke længere bare overskrifter, men en virkelighed man kan prøve/vælge at forsøge at navigere rundt i. Indslev/Ugly Duck gik konkurs og ved et tilfælde fulgte flere i ugerne der fulgte. Timingen var et tilfælde, at vi kommer til at se flere konkurser, ser jeg mere som starten på en ny virkelighed. For romantikken er død. Bryggerier er ikke længere bare en hyggelig brygger og noget godt øl, det kan være ligegyldigt, hvis ikke det kan omsættes til en økonomisk funktionel virksomhed. Vi kommer til at se flere opkøb, vi kommer til at se mere ”fake craft” og vi kommer til at se flere konkurser. Vi kommer også til at se grænserne mellem det rigtige og det forkerte blive udvisket yderligere, og vi kommer til at forsætte debatten om, hvad der overhovedet er rigtigt og forkert, og om det ikke kan være lige meget, bare øllet smager godt.

Jeg ved ikke om jeg tør spå om det, men jeg håber i hvert fald på, at hypehysteri og kravet om nyt, ny, nyt langsomt begynder en afvikling i løbet af det næste år. Ingen køber alligevel længere præmissen om, at alle nyheder er det nye sort – hvilket jeg også synes er blevet tydeligt i bryggeriernes måde at lancere deres nye øl på. Der er helt sikkert blevet skruet ned for superlativerne, caps lock og udråbstegnene. Ratebeer synes også under afvikling, sidens synlighed og relevans har for længst peaket, og ingen lader sig længere imponere når nogen passerer et milemærke og har smagt 10-20-30.000 øl. For vi ved efterhånden godt, at enten er øllene smagt i latterligt små mængder, eller alternativt, hvis de er smagt i mængder, hvor de reelt kan smages – så burde vedkommende tage sit familieliv, sit helbred og sine prioriteter her i livet op til overvejelse. Nyheder skal der nok blive ved med at komme, men jeg tror, at det der bliver droslet ned. Jeg kan næppe være den eneste, der savner engang imellem at se noget godt og genkendeligt på boardet. Det andet er en fiktiv jagt på ingenting, der havde sin tid - ligesom Pokemon Go.

Det har længe været sådan, at skulle jeg have dansk øl, der faldt i mine smagsløgs smag, så har det været øl, der på den ene eller anden måde udsprang fra København og omegn – Dry & Bitter, Amager, Gamma und so weiter. Men nu hvor Bad Seed Brewing er blevet et fysisk bryggeri lige syd for klisterkanalen, og Åben i højere og højere grad markerer sig (jeg har endda hørt, at de var runner up og fik rosende omtale da Stovt kårede årets danske bryggeri 2018), der er jeg spændt på at se, om det vil ændre sig og om flere vil følge. Det åbner i hvert fald op for en modernisering af smagsløgene ude omkring, når det lokale bryggeri har øl på tankene, der eksempelvis er sure, sorte og en del af the haze-craze. Og hvor jeg dog håber, at disse bryggerier med et mere ”moderne” udvalg bliver godt modtaget lokalt, så der kan skabes grobund for at ”lokalt øl” i provinsen er mere end middelmådige Brown Ales, Stouts og hvedeøl. Det er i hvert fald en udvikling jeg støtter op om.

2018 blev også året, hvor Thisted måtte afgive tronen som årets danske bryggeri. Selvom DØE har udviklet på kåringen, så er det langt fra i mål. Det er ikke lang tid siden, at emnet blev berørt i en klumme her på Stovt, men budskabet er for vigtigt til ikke at gentage: Indret nu f#r h#lv#d# den kåring, så den har relevans og så vinderen er begrundet - alt andet er en ligegyldig popularitetskonkurrence.

Og det var det. Et år er blevet lukket ned og et nyt folder sig nu ud foran os, og som altid når et nyt år starter op, så er det med et håb fra Stovts side om, at det bliver året, hvor vi får en bedre ølpresse. Endnu en gang tak fordi du gider læse med – og som altid, hvis der er noget du savner på Stovt, hvis du har opfordringer, idéer, kritik, ris eller ros, så kom med det. Inspiration og stof til eftertanke er altid meget velkommen.

Godt nytår

Martin/Stovt