onsdag den 5. januar 2022

Q&A 2022: Krenkerup Bryggeri

Så kom turen til Krenkerup Bryggeri, hvor COO Thomas Glæsner Henriksen beredvilligt har svaret på spørgsmål.

1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2021?
Nøjagtig ligesom 2020 var det, har 2021 været et forunderligt, udfordrende og mærkværdigt år - for både vores kunder og os! Restriktioner, nedlukninger og aflysninger gjorde det på nogle tidspunkter svært at planlægge frem i tiden, og vi har konstant måtte omstille os og justere. Året startede med lukkede restauranter, og det betød, at fadølssalget var lig nul de første 4 måneder.

2: Hvad var det bedste ved 2021 for bryggeriet?
Vores Traktørsted havde en god sommer. Lolland-Falster blev besøgt af en masse turister – primært danske – og en stor del af dem valgte at besøge vores bryggeri og Traktørsted. Det betød udsolgte rundvisninger en stor del af sommeren, og en masse glade gæster i vores gårdhave.

I november 2021 fik vi overrakt endnu en guldmedalje ved European Beer Star. Igen var det ’Krenkerup Rauch’ – vores røgøl – der fik den fornemme hæder, og dermed har den nu vundet guld hele 3 gange. At vi nu er det eneste danske bryggeri med 6 guldmedaljer ved European Beer Star bekræfter os i, at vores konstante fokus på kvalitet og velsmag giver pote.

3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2022?
Forhåbentlig bliver det i 2022 muligt at fokusere på nogle af de mål vi har for bryggeriet både produktions- og salgsmæssigt – uden hele tiden at skulle justere til pga. covid-19. Vores primære mål er altid at brygge øl af en særlig høj kvalitet, men derudover har vi da også nogle mål for hvilke kunder vi gerne vil samarbejde med og hvilke markeder vi evt. vil ind på. Vi er et bryggeri i vækst og derfor har vi netop investeret i nye tanke som øger kapacitet og gør det muligt igen at brygge limited editions osv.

4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2022?
Det bliver lidt en gentagelse af sidste år, men vi kommer ikke udenom, at der fortsat ligger en udfordring i, at få restauratører og de almindelige forbrugere til at prioritere kvalitet i ølglassene! På restaurantsiden forstår jeg ikke at køkkenet er verdensklasse og vinlisten lang, mens øllet klares med venstre hånd. Jeg er sikker på, at forbrugerne gerne vil betale en smule mere for dansk håndværk lavet på rene råvarer og med den tålmodighed som højkvalitets-øl kræver. Den udvikling må der gerne komme mere fart på.

5: Hvem i ølbranchen fortjener et skulderklap?
Carsten Berthelsen fortjener et skulderklap. Udover at han er utrolig øl-kyndig og en dygtig formidler af de gyldne dråber, så er han også en varm personlighed i branchen.


(Spørgsmålene blev besvaret d. 22. december)