tirsdag den 22. marts 2016

Kommentar: Bryggeriopkøb

Hvis der var noget, der i den skrevne ølpresse fyldte mere end noget andet i 2015, så var det den endeløse strøm af nyheder om opkøb. Det har været både overrumplende og uoverskueligt at betragte udefra, og svaret på spørgsmålet om hvorvidt det er en god eller skidt ting, synes at blafre i vinden alt efter, hvem man spørger.

I sidste ende handler det om penge. Man investerer sine penge, hvor der er flere penge at hente og på et marked, hvor salget af konsumøl er dalende og "Craft Beer" udgør en stadig større markedsandel af ølmarkedet, der sætter de store deres penge i de mindre, for det er her potentialet for vækst pt. ligger.

Mine handelsskoleevner strækker sig ikke til at kunne forklare emnet yderligere, men i min jagt på at forstå, hvad der sker derude er jeg stødt på en stribe kommentarer, der har givet mig en større forståelse for emnet.

Herhjemme har Christian Andersen på Durst kigget på emnet, og givet lidt bud på hvad og hvorfor.


Det bliver spændende, at følge om vi også får de udenlandske tendenser at se herhjemme. Umiddelbart vil jeg mene, at det danske marked er for lille til at være interessant for de store, men omvendt har vi i Norge set Hansa købe sig ind i Austmann og Nøgne Ø. Kommer der et salg, tror jeg, at det bliver en af de store af de små, der har andet at byde på end bare øllet. Jeg tænker at Ørbæk Bryggeri er interessant fordi bryggeriet igennem flere år har haft gode tal, og en eventuel køber vil også få et bryggeri med stor fokus på økologi, et andet marked i vækst. Thisted Bryghus er et andet bud, med både fokus på økologi og terroir, en anden ting, der er oppe i tiden.
Jeg tror, at mange af de bryggerier/brands, der rummer et udviklingspotentiale, der gør dem finansielt interessante, har ejere i en alder, hvor jeg ikke tror De selv er færdige med at se, hvor langt de kan komme med deres firma. Det var min mening, indtil jeg kom i tanke om, at Mikkeller sidste år åbnede op for tanken om investorer (Link: Berlingske Business). Omvendt har Amager Bryghus længe gerne ville ud af kælderen, men virker fokuserede på selv, at være i stand til at finansiere det.

Flere bryggeriejere har efterhånden også nået en alder, hvor fremtiden skal overvejes. Vil det byde på salg, generationsskifter eller lukning af bryggerierne? Det bliver spændende at følge, og spændende om vi kommer til at se bryggeriopkøb her i Danmark.

Alt dette er egentlig skrevet for at nå frem til præsentationen af disse to kommentarer, som jeg på fineste vis synes forklarer, hvad der sker i forbindelse med opkøbene. The Beeroness forklarer, hvorfor vi som forbrugere ikke er glade ved tanken om, at bryggerierne bliver opkøbt af storkapitalen, og Harry Schumacher forklarer, hvorfor bryggerierne gør det. Det er svært anbefalelsesværdig læsning.