mandag den 12. juni 2017

Klummen 22: Fakta, Stone, ølpriser og specialbutikkernes udvalg

Debatten om supermarkedsøl er blevet tidens varmeste kartoffel efter at Fakta for nyligt annoncerede fire varianter af Stones IPAer på tilbud til 18 kroner stykket. Tilbuddet udspringer af det samarbejde, der er mellem Danske Ølentusiaster, Tid Til Øl og Fakta. Stovt mener på ingen måde, at det samarbejde er formålstjenesteligt i forhold til at skubbe folks ølvaner i den rigtige retning, men det bliver en anden dag, at det skal rundes. For i dag skal det handle om, hvem der sælger øllet og til hvilke priser.

Når jeg stiller mig op foran ølhylderne i den lokale Kvickly, så er der én øl jeg gider købe og det er Limfjordsporteren. Jeg gider ikke betale for de øl fra Ørbæk, Svaneke, Vestfyens m.m. der udbydes på hylderne. Det jeg forbinder med supermarkedsøl er en tam og middelmådig omgang, det ikke er værd at bruge penge på. Hvis jeg bare skal bruge et hurtigt ølfix, så ville jeg elske, hvis der var Stone på hylderne.

Og det tror jeg, der kommer nu!

Måske ikke hele tiden, måske ikke i Kvickly, men med slagtilbuddet i Fakta, der tror jeg også, at Stones danske distributør har valgt en ny retning i forhold til salgskanal. Og det forstår jeg godt. Fakta har over 400 butikker i Danmark. Hvis jeg har forstået det ret, så har hver butik modtaget én kasse af hver af de fire varianter til tilbuddet. Lav selv regnestykket, hvor meget øl det er og sæt så det tal op i forhold til, hvor mange specialbutikker, der tager Stone ind og hvor meget de sælger af det.

Stone kommer til at gå den samme vej som man har set øl fra Sierra Nevada, Founders, Brewdog m.m. gå. Alle har de øl i sortimentet, der nu stort set er overtaget af supermarkederne. For nylig er Punk IPA blevet fast vare i mange supermarkeder til en jævnlig tilbudspris på 30 kroner for en 66cl flaske, og det er den samme pris som man giver for én 33cl flaske ude i specialbutikkerne.

Specialbutikkerne skal selvfølgelig reagere ved at pille de omtalte øl ud af deres sortiment, eventuelt hele bryggeriets sortiment og finde noget andet interessant at sætte på hylderne i stedet. Jeg har stået i butik i rigtigt mange år, og man oplever jævnligt, at de store lige pludselig har varer fra ens sortiment som slagtilbud. Der er ikke det store andet at gøre end at rette ind, komme videre, finde nye varer de store ikke har og holde fast i sin service, sin viden og evnen til at formidle sine varer. For det er i sidste ende det, der skal få butikken til at overleve.

Lige så vel som jeg elsker at gå på jagt i specialbutikkernes udvalg, lige så glad er jeg for at se disse bryggerier på supermarkedernes tilbudshylder når jeg engang imellem bare vil have en øl, der smager nogenlunde anstændigt og ikke koster en krig. Og med de kvantum de nævnte bryggerier er i stand til at levere, der er supermarkederne nu engang bare et mere interessant marked. Importøren/distributøren skal sørge for omsætning til sit firma, og det gør han nu engang bedst ved at sælge masser af varer.
En ting er når supermarkederne underbyder specialhandlerne. Hvad når det er bryggerierne selv? I To Øls webshop sælges bryggeriets øl til noget der ligner 25% under markedsprisen. Hvilken interesse har specialbutikkerne i at føre dem, når de nu også fås væsentligt billigere andetsteds? Er det anderledes når det er bryggeriet selv og ikke en supermarkedskæde, der er afsender? Er det manglende respekt for forhandlerledet, at To Øl vælger at underbyde butikkerne, eller er det en del af en bevidst strategi om via lave priser selv at blive den største forhandler af egne øl? Eller er det måske bare ønsket om, at sælge sine øl til en god pris til kunderne, der er faldet uheldigt ud i forhold til andre forhandlere af To Øl? Jeg tvivler på det sidste.

Ingen tvivl om at pris er et parameter når det gælder øl. Og indenfor slutprisens rammer, der skal både bryggerierne, distributørerne og butikkerne finde ud af hvordan de bedst tjener penge. Og vi skal som forbrugere selvfølgelig støtte op om specialbutikkerne, der vil det gode øl, uden at nogen skal få ondt i røven over, at man vælger at gå på tilbudsjagt i Fakta. Stone er død for specialbutikkerne, lad os komme videre.