tirsdag den 29. oktober 2019

Flere allerede kendte konklusioner om medaljer


Det er igen blevet tid til at kigge på medaljer her på Stovt. Denne gang mere lokalt end normalt, for i starten af oktober blev der i Messecenter Herning afholdt International Food Contest som en del af udstillingen hi Tech & Industry Scandinavia, der én gang årligt fremviser fødevarer og teknik til levnedsmiddelbranchen, men også rummer kåring af ”Danmarks bedste” indenfor de deltagende fødevarekategorier, heriblandt øl. 

Jeg har før haft kig på konkurrencen, men har aldrig fulgt op på det. Det har jeg så valgt at gøre i år, hvor medaljerne begyndte at dukke op i mit LinkedInfeed i takt med at bryggerierne viste deres nyerhvervede metal frem med ros i kommentarsporet til følge. 

International Food Contest er interessant på flere fronter, deriblandt navnet, der må være sat i verden for at lyde af mere end det er, det rummer i hvert fald en grad af selvmodsigelse når et af konkurrencens mål er ”Kåring af Danmarks bedste inden for de deltagende fødevarekategorier”. 

Der var i årets International Food Contest 24 deltagere i kategorien øl, og der blev i år uddelt 24 medaljer i kategorien øl – én til hver af de deltagende øl. 

Noget andet interessant ved International Food Contest er konkurrencens gennemsigtighed, for både point og medaljefordelingen ligger tilgængelig online. Det giver mulighed for et indblik i konkurrencen, som det normalt ikke er muligt at få i andre konkurrencer. 
Af de oplysninger har jeg udledt, at de forskellige medaljer kræver følgende point. 
91-100 point = guldmedalje 
81-90 point = sølvmedalje 
71-80 point = bronzemedalje 

Pointene beregnes som et gennemsnit af de tre pointkategorier øllene tildeles point i:
- Teknisk vurdering 
- Produktets karakteristika 
- Personlige og forbrugerpræferencer. 

Konkurrencens 24 medaljer var fordelt på følgende måde. 
11 guldmedaljer – svarende til 45,83% af medaljerne (inkluderer den award, der blev tildelt til førstepladsen) 
12 sølvmedaljer – svarende til 50% af medaljerne 
1 bronzemedalje – svarende til 4,17% af medaljerne 

Med andre ord, og som tidligere nævnt, medaljer til alle. 

Der findes mange konkurrencer derude, hvor et givent antal point eller en given karakter er lig med en medalje, der modsvarer karaktererne/pointene. Nogle vælger så kun at uddele medaljer til en given procentdel af de medaljeberettede, for ikke at udvande deres konkurrence. Men det er flere gange set, at den skillelinje bliver sat så højt som ved at eksempelvis maksimalt 40% af de deltagende øl kan få medalje, og så har udvandingen allerede fundet sted – i min optik forstås. 

Jeg foretrækker helt klart den mere klassiske guld til førstepladsen, sølv til andenpladsen og bronze til tredjepladsen. Tre medaljer, that’s it. Jeg vil endda kunne leve med, at øllene er delt ind i underkategorier. Det er stadig mere gennemskueligt. 
Lad os prøve at kigge nærmere på den ene bronzemedalje, der er blevet uddelt til Don’t Worry Hemp Ale fra Svaneke Bryghus. Den fik en bronzemedalje ud af de 74 point den blev tildelt. De 74 point var et gennemsnit af disse point: 
Teknisk vurdering – 88 point 
Produktets karakteristika - 74 point 
Personlige og forbrugerpræferencer – 61 
Hvilket jeg mener lyder som et teknisk vellykket produkt, som ingen rigtigt kan lide. 

Når jeg i mit hoved løber forskellige skalaer igennem, hvor topmålet er 100, så er der ingen af dem, hvor 74 ikke er en middelmådig karakter, der dækker over et måske okay, men meget langt fra prangende resultat. 

Man kan desværre for producenterne ikke vifte en middelmådig pointscore foran forbrugerne og  på den måde skabe positiv opmærksomhed, med mindre man kalder det middelmådige resultat for noget andet. De fleste forbrugere ved heldigvis, at en bronzemedalje er lig med en tredjeplads og at en tredjeplads er en flot placering. Så hvis du kalder det middelmådige resultat for en bronzemedalje, så får du en helt anden reaktion. 

Det ovenstående eksempel udstiller på fineste vis i hvor høj grad medaljer er at stikke forbrugerne blår i øjnene. At det på International Food Contests hjemmeside så hedder ”Styrkelse af den faglige stolthed gennem bedømmelse, præmiering og hyldest” – det ændrer ikke på, at det er bullshit.