mandag den 27. december 2021

Årets labeldesign 2021

 
Tilbage i 2016 lancerede Fanø Bryghus deres Danish Imperial Series. En serie bestående af 5 øl, der tog deres navne fra nogle af den danske histories kæmper: Gorm den Gamle, Svend Tveskæg, Dronning Margrethe I, Dronning Dagmar og Knud den Store.

Serien har levet sit eget stille liv siden da. Nogle af øllene er så vidt vides kun blevet brygget en enkelt gang. Senest så jeg Gorm The Old, der så vidt huskes, blev brygget igen tilbage i 2019.

Der har dog været tid i kalenderen i forbindelse med Covid-19, og serien ser nu dagens lys igen. Flere varianter er allerede kommet, nemlig Dagmar of Bohemia, Gorm the Old og Sweyn Forkbeard – de to sidstnævnte også i fadlagrede udgaver. Stadig mangler Margaret of Denmark, Queen of the Scotts og Canute the Great, der tilfældigvis også er de to jeg glæder mig mest til at smage igen. En del flasker af begge holdt til i Stovts kælder i årene efter deres udgivelse og gjorde det godt.

I forbindelse med relanceringen af Danish Imperial Series, der har serien fået opgraderet etiketdesignet – og hvilken opgradering! De fem labels til de fem øl er blevet gentænkt og redesignet, og fremstår nu dystre og uimodståeligt lækkert pakket ind.

Bag etiketdesignet står Jessica Rold, der har lavet hovedparten (hvis ikke alle) etiketterne derovre de senere år. Jeg er personligt helt vild med hendes akvareller, der også danner basis for disse etiketter. Det er mørkt, det er uovertruffent og det er en no brainer, at det er etiketterne til Danish Imperial Series, der løber med prisen for årets labeldesign.