onsdag den 26. januar 2022

Q&A 2022: Caleidoskope Brewing Company

Det har krævet en teamindsats for Caleidoskope Brewing Company, at besvare årets Q&A - det er i hvert fald de fire bagmænd Jonas, Brian, Rasmus og Anders, der har besvaret spørgsmålene i fællesskab.

1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2021?
Hvis vi taler forbi det faktum, at det har været en hård hverdag at navigere i og en ængstelig tid, hvor man ikke ved, hvad næste uge bringer. Så kan vi kigge på de positive sider. Det har også betydet at vi ad flere omgange har måttet omstille os, både praktisk, men også i vores måde at tænke nye afsætningskanaler ind. Det har så givet en masse svar og erfaringer vi kan tage med os ind i en ny hverdag efter covid. Man kan godt sige, at vi med covid har lært en masse ting om os selv, som vi måske ellers ikke havde lært.

2: Hvad var det bedste ved 2021 for bryggeriet?
At vi endelig fik vores fermenteringstanke og nyt mæskekar. En udvidelse på godt 500% fra rundt regnet 22.000 liter til 125.000 liter om året. Tankene var ca. 6 mdr. forsinket p.g.a. covid, Suez og de efterfølgende fragtudfordringer. Men: vi har fået dem, installeret dem og taget dem i brug uden alt for store udfordringer, og det gør os mere alsidige og leveringsdygtige, samtidig med, at det holder os mere konstante og aktuelle på "hylderne". Det giver også større lønsomhed, så vi forhåbentlig i 2022 også kan strø lidt salt på ægget. Vi kan vel godt lidt sige, at vi med udvidelsen er blevet "voksne".

3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2022?
Vi skal have vristet os fri af coronaen og udnytte vores nye potentiale. Det stiller mange nye og flere krav til os. Der skal planlægges anderledes, produceres mere, afsættes mere og vi skal ind i en ny hverdag med nye krav til vores performance.

4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2022?
Det bliver at finde den rigtige balance i produktporteføljen. Hvad skal der brygges. Skal det på dåse eller fad? Hvad skal til ind og udland? Hvad skal til barer, butikker, webshops og hvordan finder vi alle som samlet masse en balance i den efterspørgsel. Købe- og forbrugsmønstrene vil helt sikkert ændre sig igen, men hvordan kommer det til at se ud? Det skal blive sjovt at se. Mindre sjovt bliver det at se, hvordan vi klarer energi- og råvareprisernes himmelflugt. For desværre kan regningen kun sendes et sted hen og som mikrobryggeri har man helt sikkert ingen købekraft hos leverandørerne. Det betyder på sigt, at det kan give et tilbageslag i at vinde markedsandele fra makrobryggerierne. 2022 bliver både spændende og udfordrende.

5: Hvem i ølbranchen fortjener et skulderklap?
Vi synes godt, at vi kan klappe branchen på skulderen for at selvrevse og indse, at vi er en branche med et håbløst syn på vores arbejdsmiljø. De fleste har meldt sig i koret af stemmer, der ønsker at skabe en seriøs og attraktiv branche med sunde arbejdspladser, der favner alle uanset køn, seksualitet, etnicitet osv. Nu skal vi stå ved os selv og holde fast. Nok er vi alle konkolleger, men vi skal alle stå sammen om den fundamentale ændring på tværs af branchens mange forgreninger.


(Spørgsmålene besvaret d. 21. januar 2022)