torsdag den 27. januar 2022

Q&A 2022: Amager Bryghus

Årets Q&A slutter på Amager, hvor Henrik Papsø har taget sig tiden til at svare på årets fem spørgsmål - og det lidt grundigere end de fleste.

1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2021?
2021 var i sandhed et besynderligt år. Første kvartal var næsten bogstavelig talt lige til at lukke op og s…. i. Umådelig dødt med barnedlukninger over det meste verden og et fadølssalg, som var noget nær ikke eksisterende. Heldigvis havde vi jo i fællesskab året inden taget et online-kursus i navigation i Corona-fyldt farvand, så vi var blevet dygtigere, og havde ikke et lager af humlefyldte fustager til at stå og sygne hen på lageret. Men efterspørgslen på dåser var i det mindste stabil, så vi padlede trods alt fornuftigt gennem vandene.

Samtidig gav de lidt roligere perioder os tid og ro til at videreudvikle og finpudse vores fadlagrede flaskeudgivelser. Blandt andet lykkedes det os at finde en flaske-voks, som var endnu mere fast i kødet og dermed tætsluttende. Det har vores kunder jublet meget over…

Men da restriktionerne så forsvandt både herhjemme og på eksportmarkederne, så oplevede vi ligesom året inden, at alle pludselig ville have øl på EN gang. Og så var det jo bare med at få skovlet godt øl ud over rampen. Og heldigvis havde vi sørget for at have det tilgængeligt.

Så det år som startede i noget nær mismod, endte med at blive et rigtig godt regnskabsår, hvor vi oplevede reel vækst og fuld udnyttelse af brygkapaciteten i de sidste to kvartaler.

2: Hvad var det bedste ved 2021 for bryggeriet?
Og netop den vækst, har givet os en smule økonomisk råderum, som vi traditionen tro for Amager Bryghus allerede har geninvesteret i bryghuset. Hvis man følger os på Facebook, så har man måske allerede set, at fire 12 hl gæringstanke er blevet erstattet af tre 60 hl tanke, simpelthen fordi vi i perioder manglede tankkapacitet.

Og det øgede behov for kapacitet er jo opstået efter et år, hvor vores kunder er rykket endnu tættere på Amager Bryghus. Her i lokalområdet har vi mange daglige og umådeligt trofaste walk-in kunder i bryghusbutikken, og da vi endelig fik lov til at afholde arrangementer igen, oplevede vi også her til vores store glæde, at vi bestemt ikke var glemt - langt fra. Amager Bryghus har jo ingen kørende sælgere, men alligevel oplever vi at få flere og flere forhandlere, som bare gerne vil have øl fra Amager på hylderne. Det være sig både supermarkeder, men også små specialforhandlere fra det ganske land være det Støvring, Viborg, Esbjerg eller Nykøbing Mors. Og alene det at se, at efterspørgslen efter det måske lidt mere udfordrende danske specialøl vokser, er umanerligt tilfredsstillende. Ikke mindst i en tid med snasket og sørgelig fake craft i tilbudsaviserne over alt.

Og så har vi også haft råd til at fastansætte Henry Taylor som cellarman - vores sjette fastansatte. Mange kender Henry om frivillig runner til vores øl-releases som ham med de umådeligt store overarme. Dem får han nu lov til at bruge hos os full-time.

3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2022
2022 bliver et travlt år. Vi fylder 15 år og havde egentlig planlagt en mini-festival med 15 indbudte bryggerier her i foråret. Men p.g.a. den fortsatte usikkerhed omkring Corona-situationen, så må vi foreløbig udskyde den. Mange bryggerier kunne simpelthen ikke give tilsagn, fordi de ikke anede, om de ville kunne komme ind i Danmark med rejserestriktioner, som hele tiden ændrer sig.

I stedet har vi igangsat en serie med fødselsdagskonkurrencer på Facebook, hvor vi jævnligt vil bede vores følgere stemme om, hvilke "gamle" øl, der er værd at bringe tilbage. Mange "fans" er kommet til gennem de senere år, og kender slet ikke vores bagkatalog. Nu får de chancen for at møde i det mindste et lille hjørne af det. Stem endelig med, når du støder på de her konkurrencer i løbet af året.

Og så kan jeg afsløre, at vi mod slutningen på vinteren forhåbentlig får installeret vores nye tysk/schweiziske dåsetapper, som afløser den italienske, som allerede efter et par år er endt med at være for lille. Det skulle gerne betyde mindre spildtid ved en langsom dåselinje og humlet dåseøl af endnu bedre og mere ensartet karakter fremover.

Vores vækst det seneste år gør det også nødvendigt at se på, om vi kan udnytte vores bygning mere optimalt efter de nye behov. Drømmen er at etablere et egentligt færdigvarelager for os - på sigt forhåbentlig med fuld køling. Som det er nu, bruger vi simpelthen alt for meget tid på at flytte rundt på paller - frem og tilbage - fordi pladsen er trang.

Og imellem alle disse ting, skulle vi jo også gerne få brygget en masse godt øl - efter både gamle og etablerede samt helt nye opskrifter. Så jo, i sandhed et travlt år!

4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2022?
Nu er "de danske bryggerier" jo en meget forskelligartet størrelse. Og der er helt sikkert forskel i udfordringerne fra det lille en-mands hobbybryggeri til Carlsberg! Men med risiko for at gentage os selv fra tidligere år, så skærpes konkurrencesituationen en tand for hvert år. Og parret med stærkt øgede omkostninger på alle råmaterialer til brygning samt energi, så er det på sigt en potentiel giftig cocktail. I en tid hvor priserne burde stige på vores produkter, så ser vi i markedet allerede spredte eksempler på desperat prisdumping fra bryggerier i et forsøg på at komme af med deres produkter. Når først man begynder på den slags, så plejer det at være første skridt ud i en decideret dødsspiral. Men forhåbentlig tager vi fejl. Lige siden starten på ølrevolutionen har man spået en konkursbølge blandt mikrobryggerier, men hvert eneste år åbner der jo flere, end der lukker. Så vi er en branche, der er formidabel til at træde vande selv når det blæser op.

Og så håber vi, at 2022 måtte blive året, hvor den forarmelse af ølscenen, som vi har oplevet gennem de seneste 3-4 år så småt måtte begynde at vende. Med forarmelse mener vi, den fuldkommen altopslugende dominans, som Hazy eller Juicy IPA (i alle sine afskygninger) har opnået i den del af markedet, hvor vi befinder os. Ikke at der er spor i vejen med øltypen som sådan, en velbrygget NEIPA smager jo fremragende, men den har bare opnået så markant en markedsposition, at den på mange barer og specialbutikker måske udgør 60-70% af de udbudte øl til salg. Og glimrende øltyper, som før var gængse, er i dag nærmest forvist fra hanerne, fordi kunderne foretrækker endnu en Hazy IPA. Øl som Saison, Amber Ale, Doppelbock, Tripel, Black IPA og mange andre er efterhånden sjældne gæster på barerne. På Amager Bryghus brygger vi i sandhed meget Hazy IPA, men vi insisterer også på at bringe typer op, som ikke ligefrem ligger på den moderne ølforbrugers hitliste, simpelthen fordi vi synes, det er godt øl, som fortjener at blive eksponeret. Andre bryggerier har helt kapituleret og brygger stort set ikke andet end variationer over Hazy IPA, og set fra et rent kommercielt synspunkt, er de givet de klogeste.

Vi tror ikke rigtig på forkrampede hype-kampagner som "Year of the Lager" osv, men vi tør måske håbe, at øldrikkerne i vores hjørne af markedet genfinder nysgerrigheden og opdagelsestrangen til at prøve en større mangfoldighed af øl. Hjulpet på vej af bryggere, bar managers, ølbloggere som ikke bare producerer, promoverer og hyper endnu en orange, uklar humlebombe.

5: Hvem i ølbranchen fortjener et skulderklap?
I en branche præget af så stor usikkerhed - forstærket gennem de sidste par års pandemi - så tager vi hatten af for de mange mænd og kvinder, som alligevel finder modet til at åbne endnu en ølbar, endnu en specialølsbutik eller endnu en webshop. Kundernes adgang til det gode øl har aldrig været nemmere, hvad enten man foretrækker at drikke ude eller hjemme. Og disse foretagsomme pionerer og iværksættere, som oftest beskæftiger sig med øl, fordi det er con amore for dem, de er sgu helte i vores øjne. Ingen af dem bliver millionærer af at forhandle et så vanskeligt og forgængeligt produkt som øl, men stort set dem alle gør det med et stort hjerte og en imponerende dedikation. Og tak for det!


(Spørgsmålene blev besvaret d. 18. januar 2022)