torsdag den 23. marts 2017

Gæsteklummen 01: Christian Andersen - Smag med mening

Dette er den første af forhåbentlig mange gæsteklummer, som Stovt fremover vil bringe. Det første bidrag kommer fra Christian Andersen, en af initiativtagerne til Ny Nordisk Øl, medlem af DØEs landsbestyrelse, indehaver af ølbloggen Durst og ølanmelder for Jyllands Posten m.m.
Smag med mening 

Øl og terroir er smag med mening. 

Ny Nordisk Øl (NNØ), som jeg er initiativtager til og primus motor for, er et projekt baseret på terroir. 

Det har ikke været svært at få bryggere og forbrugere med på ideen om NNØ, fordi det ikke blot er en ny – eller rettere genopfundet - måde at tænke øl på, men også er øl med mening. 

Smag er ikke overfladisk. 

Kun hvis man opsætter et værn mod markedsføring, personlige præferencer, idiosynkrasier, sym- og antipatier og oveni tuner sin sensoriske dagsform ved en blindsmagning, kan smag nogenlunde isoleres til at være smag for smagens skyld. 

NNØ har smagen i centrum. 

Tro det eller lad være. 

Men det er nok historierne bag smagen, som er løbet med dagsordenen, og det er ikke så mærkeligt. 

NNØ er dels en slags forlængelse af den vilde succes med Nyt Nordisk Køkken, og dels er NNØ opstået på et tidspunkt, hvor de danske bryggerier nærmest var rundtossede af at køre i ring med alle kopiprodukterne. 

Noget måtte ske. 

Med sit fokus på terroir er NNØ en naturlig fortsættelse af den såkaldte danske ølrevolution. 

Den moderne forbruger 

Men terroir er bare én af mange meninger bag en NNØ øl. 

Den moderne forbruger efterspørger i høj grad øl med autenticitet, lokal forankring, sporbarhed, personlighed, historie og bæredygtighed. 

NNØ kan sætte flueben ud for alle de parametre. 

Tag et kig på de mange festivaler og markeder for mad- og drikkevarer. Øllet, osten, kødet, brødet, etc. har det største tiltrækningskraft for forbrugerne, hvis summen af autenticitet, lokal forankring, sporbarhed, historie og bæredygtighed er stor. 

NNØ er oven i købet en gave til neofilien blandt bryggerne, som – dog nødet af forbrugerne – er manisk optagede af såkaldte grænsesøgende og nye øl. I terroiret, det nærmest uendelige skatkammer af smag med bær, urter, planter, etc. er det kun fantasien, som sætter grænser for, hvordan du ønsker at smagsgive en øl. 

Så er der lige det med kvaliteten af øllet tilbage. 

NNØ har endnu ikke leveret en storsællert. Mindre kan dog gøre det. Men NNØ har sat gang i en udvikling, som måske på sigt kan bidrage til en eller flere folkelige, danske øl, måske til en særlig dansk øltype. 

Den findes jo ikke. 

Ville det ikke være smukt, hvis en eller flere danske bryggere someday kunne præsentere en ny øltype for alverdens ølelskere?! 

Hvis en sådan ny øltype skulle dukke frem, er mit bud, at et af de mange bryggerier i netværket omkring NNØ kommer til at levere varen. 

De tre misforståelser 

Der er tre misforståelser om NNØ, som jeg må prøve at drive tilbage: 

1. Ny Nordisk Øl er øl uden humle. Nej, NNØ elsker humle, men humle er stort set umuligt at opdrive på disse breddegrader. 

2. Ny Nordisk Øl er øl med smagsgivere. Nej, NNØ er øl baseret på lokale råvarer, herunder eventuelle smagsgivere, og produktionsmetoder. 

3. NNØ vil brygge øl efter historiske metoder. Nej, NNØ tager naturligvis ved lære af historien, men skuer fremad med innovative bryg og bryggemetoder.