torsdag den 1. marts 2018

Interview med Mikkeller Bar Odense

På dagen, hvor det blev offentliggjort, hvornår Mikkeller Bar åbner op i Odense, der satte Stovt Lukas Marmer Hohwü og Stefan Lund Jørgensen stævne. Det bliver de to, der til dagligt skal styre slagets gang i baren og den tilhørende bottle shop. Lukas er i forvejen manager for både bar og bottle shop i Aarhus, og det bliver også hans rolle i Odense. Han bliver dog knap så synlig, da meget af arbejdet og de daglige papirgange kommer til at blive udført fra Aarhus.

Derimod kommer man som gæst hos Mikkeller Bar til at se en del til Stefan, som mange vil genkende fra både Christian Firtal og Dunkbar. Stefan var indtil for nylig medejer af Dunkbar og forelagt spørgsmålet om skiftet er der ikke megen slinger i valsen i svaret. ”Jeg er i ølbranchen for the long run, og at arbejde for Mikkeller var en mulighed jeg ikke kunne afslå. Det giver nogle muligheder og et netværk, jeg ikke ville få andre steder”. 

Her bliver Hill Farmstead bliver hevet frem som et eksempel på noget af det, ingen andre kan og som en lille teaser er der da også allerede lagt et billede ud af en keg fra det feterede bryggeri, der ryger på en af stedets haner på åbningsdagen den 17. marts. 
Jagten på et lokale i Odense har stået på siden foråret 2017, og i efteråret var der så gevinst på Store Gråbrødrestræde 7b. En adresse, der senest har rummet en bager, men mere kuriøst også har en fortid som sexkino. 

For Lukas og Stefan handler det om at skabe en kompromisløs bar, der kan servere frisk øl og er leveringsdygtige i et opdateret og aktuelt ølkort. I udgangspunktet kommer Mikkeller Bar Odense til at minde meget om barerne som man kender dem fra andre steder. Og som på andre barer er der også blevet udstedt et lokalt snit til de faste haner. Her er de faste haner blevet udstyret med tilnavnet store, så man eksempelvis kommer til at drikke ”Store Pils”. 

Odense har pt. tre ølbarer, der går til emnet med hver deres profil og tilgang. Stovt lader spørgsmålet falde om der er plads til flere. ”Vi ved der er plads” kommer det prompte fra Lukas. ”Så længe du laver noget, der er fedt og godt – så er der plads til det”. Lukas mener, at Mikkeller Bar kommer til at have en force ved at kunne tiltrække en anden type publikum, der i lige så høj grad kommer for oplevelsen og for at lære noget - som for øllet. 

Ved siden af baren kommer der en bottleshop, der indrettes med to kæmpekøleskabe, så øllet kan opbevares optimalt. Som man kender det fra Mikkellers andre bottleshops her i landet, så kommer også Odense-udgaven til at præsentere nye releases fra Mikkeller San Diego hver anden uge. I bottleshoppen bliver det også muligt at afholde smagninger for op til 15 personer og at drikke sin købte øl on-site. 

Med tanke på den eksplosive vækst af vinbarer, restauranter, foodmarkets m.m. som Odense har oplevet igennem de senere år, der tror Stovt også på, at Mikkeller Bar nok skal finde sin plads og sit publikum. 

Betragtet udefra er Stovt spændt på at se, hvilken effekt Mikkeller Bars indtog får de andre ølbarer og butikkernes udvalg af øl. Kan det mærkes? Og i så fald positivt eller negativt? Vil det skabe en ny interesse for øl, at der kommer et ”navn” til byen. Kommer man stadig til at kunne købe Mikkeller på de andre barer og i butikkerne? Kommer nogle af de nuværende til at knække nakken? Og/eller vil Mikkeller Bar blive startskuddet for flere aktører på ølbarsmarkedet i Odense? 

Svaret begynder lørdag den 17. marts!