Som det var tilfældet sidste år, så starter Stovt det nye år op med en runde Q&A til en stribe danske bryggerier. Denne gang er det Niels Kiens fra Kongebryg, der leverer svarene.
1: Hvad var det bedste ved 2018 for bryggeriet?
2018 var rigtig godt på mange måder. En virksomhed udvikler sig altid, og jo mere flydende en struktur virksomheden har, jo mere fleksibel er den. Det var året, hvor vi gik sammen med en del andre bryggerier for at undersøge muligheden for at oprette et fælles distributionsselskab, der ville give os en fælles kanal til vores ølsalg, da det enkelte bryggeri ikke kan komme ud til alle salgssteder. Vi fik ansat en sælger, og gav den idéen to måneder til at folde vingerne ud, men vi måtte hurtig erkende, at det er et sindssygt svært marked at manøvrere rundt i. I butikkerne, har der altid været 14 andre sælgere og pushe deres varer - og når der er så mange om buddet, så er der kun én ting butiksindkøberen kigger på, nemlig prisen!
Vi prøvede på alle mulige måder at få det op og stå, men måtte erkende, at der enten skal en seriøs pr-maskine til, der har en Joakim von And-pengetank i ryggen - eller et i forvejen solid forankret distributionsselskab med faste salgskanaler.
Med over 200 danske bryggerier er der virkelig kamp til stregen. Hvem ville have troet, at Indslev gik ned med flaget i 2018?! Det sendte virkelig et bølger igennem branchen, hvor alle nu står nervøst og kigger på hinanden.
Og vi ser de store smadre ind på markedet, f.eks. Royal-Unibrew og deres 1000 nye underbrands, der bryster sig af at være craftbrew og anarkister, og vildleder forbrugeren på en skala som ikke er set før. Det jeg bruger mest af min tid på som medlem af Det Fri Øl, er at fortæller slut-kunderne, hvor deres øl rent faktisk bliver brygget, eller hvem står bag produktet, men det stopper jo slet ikke der: Selv de små kan finde på at pynte sig med medaljer fra Bolivia og andre suspekte lande, og fortælle historier fabrikeret af pure opspind – og læg dertil mangelfuld indberetning til DRS og Skat, altså rent fusk. Når vi er kommet derhen, så tyder det på én ting: Total krise i branchen. Vi prøver alle sammen at overleve på den ene eller anden måde.
Tal viser at når Jacobsen, Schiøtz, Lottrup osv. og alle mikrobryggerierne lægger vores salgstal sammen, så står vi kun for 6% af den samlede ølmængde solgt i Danmark! Jeg mener fucking wow, vi ligger alle og bokser om 6% markeds andel, det er da helt forrykt.
Så hvordan har 2018 gjort os klogere?
Bryggerierne bliver nødt til at fokusere på det, de er rigtige gode til. For Kongebrygs vedkommende er fokus skiftet til vores bar/eventsted. Her kan vi hive folk ind og sætte rammerne for deres oplevelse. Kongebryg har været heldige at få en stor kontaktflade i erhvervslivet. Altså samarbejdsmuligheder med alt fra multinationale virksomheder til tømrermesterens enkeltmandsvirksomhed - og der står vi stærkt! Vi laver lige præcist, hvad de gerne vil have. Fra den letteste pilsner til mærkelige fusionsformer. De er friske på at eksperimentere og udvikle nye typer, og det er der vores vej ligger.
2: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2019?
2019 bliver et år, hvor vi satser benhårdt på events. 2 januar starter vi op på en større ombygning af vores eventsted, så vi kan huse op til 400 personer, får en større scene og flere internationale navne.
Firmaer kan købe sponsorater (fradragsberettiget) til vores erhvervslounge, hvor de ikke skal tænke på andet, end at fylde kroppen med alkohol og god musik. Og selvfølgelig er avancen anderledes, når vi sælger 0.4 liter øl i baren til 50 kr. end når vi sælger en 0.5 liter flaskeøl til en butik til 25 kr. På den måde bliver der sgu også bedre råd til løn! Ud af de 200 bryggerier, der er i Danmark, er mit gæt, at der er 100 bryggerier, der ikke har råd til fast løn.
3: Hvor meget øl producerede I i 2018 og kommer I til at producere mere eller mindre i 2019?
I 2018 producerede vi måske 400 hektoliter øl, i 2019 kommer vi til at ligge på 500-600 hektoliter pga. bedre gærhåndtering.
4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2019?
De største udfordringer for de danske bryggerier i 2019 bliver at overleve. Her er det ikke blot at hæve kvaliteten, men salgsleddet skal også være 100% i orden.
5: Hvem var Danmarks bedste bryggeri i 2018?
Danmarks bedste bryggeri i 2018 ... woow umm svært at svare på. Det må helt klart være Tol Øl, der lige rev et hul i universet med annonceringen af deres nye superbryggeri. Hvis nogen kan, så er det sgu de drenge. De ser ingen begrænsninger, og det er måden at føre forretning på. Jeg glæder mig til at se det.
Og drengene på Amagers nye bryggeri er så sandelig også misundelsesværdigt at skue på. Ja, man bliver helt erotisk opstemt, når man kigger på deres trykluftudtag i bryggeriet. Jeg kunne personlig godt tænke mig en pinupkalender med hele holdet derude, i bikini, der gnubber sig op at det rustfri stål. Man kan have lov at håbe.
6: Hvad var den bedste danske øl i 2018?
Den bedste øl i 2018 er lige så fucking svær at svare på. Men Julie fra Braw satte Danmarks største collab op hos Søren Parker Wagners Dry and Bitter-bryggeri. Jeg så, at de havde White Labs nye NEIPA-gær på en tank (WLP 066 London Fog). Jeg får en sludder med den ene amerikanske brygger, der straks flår en lækker smagsprøve ud af tanken, og WOOOOW! Lav bitterhed, og så meget frugt duft, at jeg døde lidt. De sprænger virkelig rammen for, hvordan en NEIPA skal smage. Jeg aner ikke, hvad øllen hed, men den var vild.