tirsdag den 5. januar 2021

Q&A 2021: Humleland

Året er nyt, spørgsmålene er nogenlunde de samme som de plejer, men afspejler tiden vi lever i. Denne gang er det Lene Richter og Michael Alhof fra Humleland, der svarer.

1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2020?
Tjah, når ens største kunde (Hantwerk) bliver tvangslukket af flere omgange…

Vi havde før nedlukningen sat gang i processen med at styrke vores webshop og eksterne salg, men Covid-nedlukningen fik pludselig sat speed på tingene, og vi brugte pludseligt rigtigt meget tid på denne del af vores forretning. Samtidig med, at vi på den måde blev mere synlige for kunderne og at de gæster vi har i baren, var rigtige gode til at støtte Humleland ved at købe øl til hjemmeisolationen. 

Den anden nedlukning 14 dage før jul havde vi gerne været foruden. Vi havde forudset, at julefrokosterne ikke ville blive som vi kender dem, så vi havde bevidst skruet ned for blusset med mængden af fadøl, så det lige ville passe til december måned. Men det holdt så ikke helt alligevel! Men alt i alt må vi sige, at vi er kommet godt igennem året 2020

2: Hvad var det bedste ved 2020 for bryggeriet? 
At vi fik mere gang i udvikling af vores webshop og salg den vej. Det fik også den effekt, at bryggeriet Humleland fik brandet sig lidt mere lokalt. Ikke alle kunder på Hantwerk er klar over, at det rent faktisk er en anden virksomhed, der producerer øllet i hanerne, men det gør ikke så meget så længe de kan lide det de får serveret. 

2020 blev også året, hvor vi valgte at tappe vores øl på dåser. Vi investerede i en dåsetapper for at kunne tappe vores øl med højere hastighed, bedre kvalitet, mindre vægt og de mange andre fordele, der følger med. Vi mistede måske nogle romantiske flaskekunder i svinget, men vi tror på, at det nok skal gavne på andre parametre i fremtiden. 

3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2021? 
At dyrke vores lokale forankring, styrke vores eksterne salg og øge kapaciteten i vores produktion. Derudover vil vi fortsætte udvidelsen af vores fadlagringsfaciliteter og antallet af fade, hvilket vil give os mulighed for at producere flere øl med en lidt mere eksperimenterende profil. 

4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2021?
Mikrobryggerier alle steder bliver konstant dygtigere, og stigende omkostninger i Danmark (som nok ikke bliver mindre efter et 2020) sætter pres på danske bryggerier med hensyn til hvilke øl, det kan betale sig at producere i Danmark. Stilarter som er meget hippe - hazy, dessertstouts og frugtede øl - de er sjove at brygge, men man skal nok lægge sine revisorbriller på hylden inden man gør det. Det kræver nok lidt nytænkning med for eksempel at lave fælles indkøbsaftaler på de mest kostbare råvarer - så man kan opnå lidt stordrift fordele selvom man er lille.

5: Hvem fortjener et skulderklap?
Alle danske bryggerier - det tror vi de trænger til efter et år som 2020 - men helt bestemt også alle de danske ølelskere, som rent faktisk køber dansk produceret øl. De skal alle have en STOR krammer.

Besøg Humlelands webshop her.

(Svarene blev afleveret 30. december)