1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2020?
2020 var virkelig planlagt til at være et aggressivt vækstår, men håndbremsen blev trukket ganske hårdt 16. marts. Vi så det lidt komme så vi havde "koblet ud" for nu at blive i terminologien, men det er klart, at vi havde mange dage med døgndrift for at omstille og finde ny fokus for bryggeriet. Vi lykkedes ganske godt med det egentlig
Vi gik først i fuld hibernation-modus med bare en skeletorganisation til at ivaretage de allermest vitale funktioner og byggede så langsomt op igen med ny fokus. Iværksatte hjemmelevering, gearede vores produktion på 100% dåse til supermarkederne/online og fik sikret vores egen supply chain. Så arbejdede vi os langsomt tilbage til fuld "ny" drift og fandt lidt ny optimisme i teamet. Det har været en rollercoaster ride af dimensioner, og en af dem, hvor man ikke beder om en ekstra tur når den endelig stopper....
2: Hvad var det bedste ved 2020 for bryggeriet?
Mindre rejseaktivitet og tid til at fokusere på de ting som alt for længe var blevet tilsidesat. Vi har samtidig fået ombygget vores kontor, hvilket var tiltrængt og vores rack house begynder virkelig at tage form med +500 fade inde nu.
Lervig Local åbningen i august var helt sikkert også en milepæl. Endelig vores eget vandhul i Stavanger og med et lille 500L anlæg som bryggerne kan lege på, hvilket samtidig fjerner en god del kompleksitet fra vores main site.
3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2021?
Det bliver at finde stabilitet igen efter det her sindssyge år og samtidig at tage de næste mange skridt mod LERVIG v. 3.0. Bliver super spændende!!
4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2021?
Det skal jeg ikke præcist kunne sige. har været i Norge siden 2016 og har ikke helt fingeren på DK-pulsen. 2021 vil uden tvivl bære meget præg af det bryggerierne har oplevet i 2020 og jeg tror det kan skubbe "magtbalancen" i markedet lidt alt efter hvordan distributionen for den enkelte var inden pandemien. Havde man gode aftaler i off-trade så er der en god mulighed for at stå meget stærkt i indgangen til 2021, men var driften mere forankret i on-trade så kan ting nok se lidt mere vanskelige ud og det kan tage længere tid at komme tilbage.
5: Hvem fortjener et skulderklap?
Det gør alle vores kunder i event og on-trade. De har fået så mange tæsk i år og det er ikke ovre endnu. Jeg er imponeret over hvordan de hele året har kæmpet og hele vejen omstillet til nye retningslinjer med kort varsel. Krydser bare finger for at staten tager ansvaret på sig og sender nok hjælp ud ASAP! De har brug for det og de har fortjent det!
(Svarene blev afleveret 10. december 2020)