onsdag den 13. januar 2021

Q&A 2021: Krenkerup Bryggeri

Året er nyt, spørgsmålene er nogenlunde de samme som de plejer, men afspejler tiden vi lever i. Denne gang kommer er det COO Thomas Glæsner Henriksen fra Krenkerup Bryggeri, der svarer. 

1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2020? 
2020 har været præget af uforudsigelighed. Restriktioner, nedlukninger og aflysninger har gjort det svært at planlægge frem i tiden, og vi har konstant måtte omstille os og justere. Restriktionerne i restaurationsbranchen og for afholdelse af store arrangementer har naturligt medført en massiv nedgang i salg af fadøl, men vi valgte hurtigt i foråret at ’tage arbejdshandskerne på’ og fik etableret en webshop, åbnet et portsalg på bryggeriet og tilbød udvalgte datoer med privat udbringning direkte fra bryggeriet. Det har ikke kunne løfte det manglende fadølssalg, men det har bestemt hjulpet på humøret, at der trods alt blev solgt mange flasker. 

For sommeren på Krenkerup Traktørsted – vores udskænkningssted ved siden af bryggeriet – betød Covid-19 heldigvis, at vi oplevede flere danske turister end normalt, fordi mange valgte at holde sommerferie på Lolland og Falster. Det har hjulpet os til at blive endnu mere kendt rundt om i landet. Og så måtte vi desværre aflyse vores årlige Høstfest i august, hvor 4.000 mennesker besøger os. Den tradition glæder vi os til at kunne genoptage i 2021. 

2: Hvad var det bedste ved 2020 for bryggeriet? 
At opleve en god lokal opbakning og en øget interesse for Krenkerup Bryggeri fra hele landet. Med blandt andet vores webshop er vi nået ud steder i landet, hvor vi ellers ikke har været repræsenteret. Produktionsmæssigt var højdepunktet i november, hvor vi vandt to guldmedaljer ved European Beer Star; én for ’Krenkerup Brown Ale’ og én for ’Krenkerup Rauch’. Dermed har vi nu i alt 5 guldmedaljer fra den konkurrence, og det er et kvalitetsstempel uden lige. Når man vinder guld ved European Beer Star er det den ultimative anerkendelse af, at man mestrer håndværket og formår at ramme kategorierne ”spot on”. Vi vil være blandt de bedste i verden til at brygge de klassiske, traditionelle øltyper, noget vi arbejder hårdt for hver dag. Den vellykkede Ur-pilsner som vi lavede i sommer, var også et godt bevis på, at selv en pilsner ”ka’ noget” når det er gjort rigtigt. 

3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2021? 
At fortsætte arbejdet med at blive kendt og anerkendt for at brygge øl af særlig høj kvalitet. Vi skal fortsætte arbejdet med den høje kvalitet, og så har vi et par spændende nyheder på vej, som vi glæder os til at offentliggøre. 

4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2021? 
At drive bryggeri med de restriktioner i restaurationsbranchen der forventes at fortsætte ind i 2021. Mon ikke forårets og måske sommerens arrangementer, festivaler osv. vil være påvirket af restriktioner, og at det vil påvirke sommerens ølsalg. Der ligger også fortsat en udfordring i, at få restauratører og de almindelige forbrugere til at prioritere kvalitet i ølglassene! På restaurantsiden forstår jeg ikke at køkkenet er verdensklasse og vinlisten lang, mens øllet klares med venstre hånd. Jeg er sikker på, at forbrugerne gerne vil betale en smule mere for dansk håndværk lavet på rene råvarer og med den tålmodighed som højkvalitets-øl kræver. Det går i den rigtige retning, men der må gerne komme mere fart på. 

5: Hvem fortjener et skulderklap? 
Mange i restaurationsbranchen fortjener et skulderklap ovenpå et vanvittigt år. De har skulle kæmpe. En som er værd at fremhæve er Thilde Gilling aka ”Tyremor”. Hun slår ofte et slag for dansk kvalitetsøl og fremhæver vigtigheden af den fulde oplevelse på restauranterne. Hun er af den holdning, at drikkevarerne skal være på højde med det der er på tallerkenerne, og det ville være fantastisk, hvis flere havde det sådan.

Besøg Krenkerup Bryggeris webshop her.

(Svarene blev afleveret 11. december 2020)