mandag den 10. oktober 2022

Klummen 62: Du drikker vel ikke øl for miljøets skyld?

Tag lige et kig på denne reklame: link.

Øl som en genvej til at redde miljøet?!

Indrømmet, da jeg første gang havde set reklamen, der var jeg overbevist om, at det var Carlsberg, Bryggeriforeningen eller en lignende pengepung, der stod bag. For reklamen lugter langt væk af greenwashing. Hele reklamen er så tommetyk, at jeg fik mumlet et ”what the fuck” da jeg så, at det var miljøorganisationen Oxfam, der stod bag.

Mere end noget andet, så sælger reklamen øl på at være miljørigtigt. Sandhedsværdien i postulatet ”øl er nemlig den mindst klimabelastende alkohol” er både-og. Det uddybende svar er, at det afhænger af, hvor I verden du befinder dig. I hvert fald, hvis du spørger Google.

Men der er forskel på, at være det mest miljørigtige produkt og egentlig miljørigtigt. Selvom der i disse år gøres mange tiltag, og jeg bilder mig ind, at vi med Carlsbergs bryggeri i Fredericia her i landet har et af de bryggerier, hvor der mest målrettet arbejdes med miljøet, så er øl stadig ikke miljørigtigt.

Der er vi ikke endnu.

Det har stadig en nyhedsværdi, når der laves nye miljøtiltag på bryggeriet i Fredericia og vi skal ikke længere tilbage end 2021, da Svaneke Bryghus som det første bryggeri i Danmark begyndte at producere CO2-neutralt. Der er stadig lang vej til at øl er et miljørigtigt produkt, men der arbejdes heldigvis flere steder i den retning. Senest er Nørrebro Bryghus kommet med en udmelding om, at der arbejdes på en mere miljørigtig profil. Så måske en dag.

Tilbage til reklamen.

Hovedpersonen Thomas hyldes for at være en rigtig ”Ecoist” fordi han vælger øl - øl til 10 kr. flasken.

Thomas er ikke miljøbevidst, han har bare valgt det bedste tilbud – en tilgang, der vidt og bredt koster dyrt på miljøkontoen, når kunder skal vælge varer og vælger det billigste frem for det bedste.

Jeg håber reklamen har et pantmærke, så den kan blive returneret og smeltet om til en ny og mere brugbar version. For denne udgave holder ikke.