torsdag den 18. januar 2024

Q&A 2024: Frisk Bryg

Turen går i dag til Sønderjylland, hvor Rasmus Hansen Frisk, Dennis Hokkerup og Henrik Hansen fra Frisk Bryg leverer svar til Q&A.

1: Hvad var det mest positive i 2023 for bryggeriet?
Vi startede året ud med en ny mand på holdet og i virksomheden, Dennis Hokkerup fra Hokkerup Bryg. Dennis har tunnelsyn, når der skal brygges; han fokuserer kun på processen, og intet kan hive ham ud af den trance. Det har gjort, at vi har leveret endnu mere øl end forventet.

2: Hvad er det for et år, I som bryggeri kigger ind i? 
Vi vil maksimere produktionen, og så står der nye investeringer for døren, som vi ikke kan løfte sløret for endnu. 

Vi skal helt tilbage til de lokale historier og ud at flaske dem rundt omkring i Aabenraa kommune. Som startup, uden nogen former for ekstern kapital eller forpligtigelser overfor investorer, vil vi kigge ind i et år, hvor vi begynder at lancere øl under vores “subbrand” Bryggerens Frikvater. 

Dennis træder her ind på sin "legeplads", hvor kreativiteten får frit spil. Her, uden begrænsninger, hvor han normalt navigerer indenfor rammen, smagen du kender, bare bedre! 

Det, du kan forvente af Bryggerens Frikvarter, er resultatet af Dennis' legende kreativitet. Bryggerens Frikvarter er mere end en øl - det er et vindue ind til Dennis' verden af bryggerkunst, hvor smag og kreativitet går hånd i hånd. Når du tager en tår, kan du opleve, hvad der sker, når en brygger får lov til at udtrykke sig frit. 

3: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2024? 
Danskernes villighed til at købe kvalitetsøl på grund af inflation og rentestigninger. De stigende råvarerpriser tror vi bestemt vil få betydning. 

4: Hvilken øl er I mest stolte af at have brygget i 2023, og hvad gør den noget særligt? 
Hele Sloe Death-projektet. Vi lancerede øllen på Escobar i Århus, hvor vi transporterede øllene i en rustvogn, hvor der lå en kiste med øllene i. 

Vi havde 35 flasker, hvor der medfulgte et unikt designet kranie som flaskeholder, der var printet i genbrugsplast fra verdenshavene. 

Vi solgte flaske 1 til 3500kr og flaske 35 til 2500kr på auktion. Vi er særligt stolte af budskabet bagved, som var Sloe Death - Memento mori, alt vi har er her og nu! 

Budskabet handler om, at vi ikke skal være bange for at dele svære ting med dem, vi har tættest på os. Der er meget mere til den del, så spørg os endelig. 

5: Hvem i ølbranchen fortjener et skulderklap? 
Vi vil gerne give Kolding Gårdbryg et kæmpe skulderklap for at være imødekommende, hjælpsomme og ikke mindst for at være tilgængelige som sparringspartnere.